Gobalisering- Mardröm eller Möjlighet.

Det blev en uppfriskande debatt när ett tiotal personer, medlemmar och icke medlemmar, trotsade det vackra försommarvädret utanför och tog sig an det komplexa område som globaliseringen innebär.
Mötet inleddes med att Cecilia Verdinelli Peralta, med rötter i Argentina, beskrev globalisering inte som summan av ett ökat utbyte av varor och tjänster, mer resor och ett ökat kulturellt utbyte, utan mer som en förflyttning av makt.
Cecilias beskrivning av globalisering utgår ifrån en förflyttning av makt längs två linjer. Dels sker en förflyttning från demokratiskt valda organ och församlingar till slutna bolagsstyrelserum, dels en från lokala och nationella organ till internationella och överstatliga organ. Den här utvecklingen leder ibland till mardrömslika scerarier som när internationella bolag låter fabriker tävla om vem som skall få överleva och där produktionen läggs i det land som har dom taskigaste arbetsförhållandena.
Samtidigt som detta händer pågår en utveckling av en motkraft. World Social Forum är inte ett flummigt vänsterprojekt utan en mötesplats för organisationer och enskilda som är övertygade am att en annan värld är möjlig.
Under kvällen togs frågor upp kring Attacs utveckling och i samband med det diskuterades även Tobinskatten.
Efter ett par timmars livligt diskuterande avslutades mötet med en tanke om en fortsättning om att undersöka vad som händer i Norge egentligen? Vad handlar Trondheimsmodellen om och vad kan vi lära oss av den? Det kommer vi att återkomma med och är du intresserad så håll ögonen öppna eller ta kontakt med Sven-Åke på 0762 167747.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.