V Partille arrangerar föreläsning på Kulturum 4:e september

Amineh väcker engagemang hos alla

På måndagskvällen föreläste Amineh Kakabaveh på Kulturums caféscen. Det var Vänsterpartiet Partille som tagit initiativ till kvällen för att sprida kunskap om hedersförtryck och radikalisering bland kommunens invånare. Trots Aminehs bakgrund som riksdagspolitiker för Vänsterpartiet var det märkbart att det i publiken fanns politiker från både höger och vänster. Det är i rollen som ordförande för organisationen Varken hora eller kuvad som hon väcker engagemang i alla politiska läger för sin breda kompetens kring frågor som rör hedersproblematik. Det märks att Amineh brinner för de här frågorna och vill få andra med sig i kampen mot hedersförtrycket. För som Amineh säger, det kan inte vara så att det är bara jag som står upp för de 240 000, framförallt unga med invandrarbakgrund, som inte omfattas av det som är grundläggande mänskliga rättigheter. Det är ren diskriminering.

Efter föreläsningen fick publiken möjlighet att ställa frågor. Amineh gav råd om hur Partille kan arbeta framöver för att motverka hederskultur i lokalsamhället. Det är viktigt att ha en handlingsplan för att bättre kunna samordna arbetet. Hon poängterar vikten av att börja tidigt, redan i förskolan ska barnets föräldrar informeras om lagar och regler. Det här är komplexa problem och alla som jobbar inom förskola, skola och socialtjänst behöver utbildning för att kunna hantera de här frågorna och jobba med dem kontinuerligt i verksamheten.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.