Vänsterpartiets budgetförslag för 2019

I kommunfullmäktige 12/6 presenterade Alliansen en gemensam budget medan övriga partier presenterade sina egna förslag.

Så här beskrev Partille Tidning Lasse Selanders anförande om Vänsterpartiets budgetförlag, som fick stor plats i artikeln (se under fliken Media för att se hela texten):

Vänsterpartiets budgetförslag presenterades av Lasse Selander som inledde med att föra fram partiets tro på att föra tillbaka frågorna i höger/vänsterperspektiv.

– Det är många experter som försöker dödförklara det här men det kan man inte göra. Det handlar om höger och vänster. Det handlar om hur vi vill bygga vårt gemensamma samhälle. Och vi tror på vår gemensamma sektor, att vi bygger saker och ting tillsammans och ibland får det kosta då, sa han.

– Vi har ett budgetförslag som vi ser som ett tydligt alternativ till Alliansen. Det blir lite som ett mantra att vi har den lägsta kommunalskatten i Västra Götaland och risken är att det cementeras att vi ska alltid lösa saker och ting på bästa kvalité men inte röra kommunalskatten, sa Lasse Selander och fortsatte sedan med Vänsterpartiets fokusområden.

– Vårt fokus kommer att ligga på barn och äldre och det är inget nytt. Vi anser att vi inte kan vara nöjda här. Vi anser att vi måste lyfta, sa han och presenterade därefter ett förslag där man ville förstärka utbildningsnämndens budget med 34 miljoner kronor per år. 23 miljoner av dessa vill man använda till att införa sju timmars arbetsdag ­inom förskolan samt minska barngrupperna.

Vänsterpartiet ville även förstärka vård- och omsorgsnämndens budget med 15 miljoner kronor för att öka bemanningen inom äldrevården. Och kultur- och fritidsnämnden skulle enligt deras förslag få ytterligare två miljoner och social- och arbetsnämndens budget ville man utöka med 2,5 miljoner.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.