Ny ordförande och kommunbudget

På medlemsmötet i Vänsterpartiet Partille i onsdags 2017-05-31 avgick Linda Jansson som ordförande pga nya uppdrag och istället valdes Katarina Lindström.
Tillträdande och avgående ordförande såg så här glada ut!

Dessutom antog vi vårt förslag på kommunbudget där vi, som Socialdemokraterna, vill satsa mer än Alliansen på Vård- och omsorgs-, Utbildnings- och Social- och arbetsnämnden, med önskemål om ökad personaltäthet, mindre barngrupper och fler sommarjobb till ungdomar.
Vi kommer också vara positiva till förslaget att satsa pengar i Samhällsbyggnadskontorets investeringsbudget för att möjliggöra bygget av en ny simhall.

Vi vill dessutom satsa 7 miljoner mer än Socialdemokraterna på Utbildningsnämnden för att möjliggöra ett försök med 6-timmars arbetsdag i förskoleverksamheten, där sjukskrivningarna stiger.

När det gäller Social- och arbetsnämnden vill vi satsa extra för att kunna se till att ensamkommande flyktingbarn inte behöver avbryta sin gymnasieutbildning när de fyller 18 år och då skickas till migrationsverkets boende någon annanstans i Sverige innan asylprocessen är klar. Vi anser att om de får stanna i en trygg miljö under denna tid kan vi undvika problem med psykisk ohälsa och risk för att de hamnar på gatan och i kriminalitet.

Dela den här sidan: